Sunday, January 8, 2012

Tip Meningkatkan pengunjung di blog


Tip meningkatkan pengunjung di blog sambil membuat promot.
Hasilkan Penulisan yang menarik Penulisan ialah produk kita, pengunjung yang hadir sebenarnya begitu berharap untuk mendapatkan informasi hasil dari lawatanya. Oleh itu, penulisan yang tidak berkualiti dan tidak menarik membuatkan pengunjung tidak berpuashati dan tidak gemar kunjung lagi.
  1. Jaga ejaan – Ejaan juga penting, sekiranya ejaan terlalu singkat atau salah membuatkan pengunjung sukar untuk membaca seterusnya sukar untuk faham apa yang dimaksudkan oleh penulis. Penggunaan bahasa rojak dan bahasa sms juga membuatkan sukar untuk penulisan di index di google.
  2. Pilih template yang sesuai – Cubalah memilih template yang sesuai dengan keunikan blog kita tersendiri, tidak perlulah terlalu ranggi atau terlalu ringkas kerana mungkin ia membuatkan pengunjung terganggu fokusnya pada bacaan sekiranya terlalu warna warni, cukuplah dengan mementingkan 3 warna utama untuk blog kita.
  3. Kurangkan gambar bergerak – Penggunaan format gif atau flash pada bahagian atas blog membuatkan blog bermasalah. Hal ini kerana gambar yang bergerak menganggu google untuk index tajuk dan penulisan kita. Google mengindex sesuatu laman web menggunakan sistem autonya sendiri, maka ia mengikut arahan yang telah disetkan. Oleh itu hati-hatilah bila meletakkan gambar bergerak di atas blog.
  4. Komen di blog orang lain – Cara ini juga penting, hal ini kerana setiapkali kita komen diblog orang lain secara automatik kita meninggalkan jejak melalui link yang kita tinggalkan disitu. Oleh itu, pengunjung blog berkenaan akan secara tidak langsung akan klik link tersebut dan singgah ke blog kita. Jika bukan pelawat blog itu yang singgah, paling tidakpun pemilik blog tersebut akan singgah ke blog kita.
5. Mengadakan Konteks -Yang Di maksud dengan mengadakan konteks adalah,salah satu manfaat dalam sebuah pemasaran di mana peserta harus menaut kan situs maka ini setidak nya akan menguntungkan produk kita.
6.Pelanggan Adalah Manusia Bukan Search Engine -Jadi di manakah di dunia online manusia banyak berinteraksi??
jawabannya adalah di social media seperti facebook salah satu contohnya..macam kat facebook boleh wat event.so buat satu even dan anda jemput la semua kenalan anda di facebook.pasti dia orang akan baca dan clik link anda.

Pastinya anda juga telah ketahui pengasas Apple, ikon usahawan Steve Jobs telah meninggal dunia. Sebagai ikon usahawan dan inspirasi kepada ramai generasi usahawan kini, Steve Jobs telah meninggalkan berbagai teknik dan strategi perniagaan. Antara 3 strategi perniagaan Steve Jobs…
  1. Fikir berbeza
    Slogan Apple satu masa dulu adalah “Think Different”. Slogan yang begitu simple, tetapi memberi makna yang hebat. Dalam perniagaan, kita perlu ciptakan perbezaan dalam perniagaan kita. Kita tidak boleh lakukan perkara yang sama dengan pesaing kita oleh kerana, ia tidak dapat membezakan kita dan pesaing. Untuk mendapat pasaran perniagaan yang lebih besar, cari kelainan dan ciptakan perbezaan untuk perniagaan kita. Sama ada pada harga, pada kualiti, pada kecepatan, pada perkhdmatan, pada rekabentuk dan sebagainya.
    Apple berjaya mencipta kelainan daripada pesaing-pesaing oleh kerana menitik berat aspek kualiti dan rekabentuk gajet yang unik dan cantik seperti iPad, iPod, iPhone dan sebagainya!
  2. Komunikasi dalam perniagaan
    Steve Jobs bukan sahaja pakar dalam bidang perniagaan, tetapi juga pakar dalam bidang komunikasi. Setiap kali pelancaran produk Apple, Steve Jobs akan turun padang dan memberi persembahan/talk ringkas mengenai produk terbarunya. Steve Jobs sering mendapat pujian dari segi komunikasinya yang amat mudah dan boleh mencapai pelbagai usia dan latar belakang. Dalam perniagaan, komunikasi adalah amat penting, hinggakan kejayaan sesuatu perniagaan bergantung kepada komunikasi yang efektif.
    Untuk berjaya, kita perlu tahu produk dan perkhidmatan kita secara meneyluruh dan boleh menyampaikannya kepada orang lain dengan mudah, bertenaga, dan penuh passion!
  3. Keep it simple
    Permudahkan perniagaan kita. Steve Jobs menekankan ’simplicity’ dalam hidupnya, bukan sahaja dalam produk-produk yang dihasilkan oleh Apple yang menggunakan konsep minimalis, tetapi juga dalam hidup harian dirumahnya dilaporkan menggunakan konsep Zen dan tidak mempunyai banyak perabot! Dari segi perniagaan, dengan memudahkan segala urusan - jual beli, rekacipta, laman web, pemasaran, dan lain-lain, ia juga memudahkan pelanggan. Dengan menggunakan konsep ’simple’, dalam perniagaan, ia dapat menarik lebih ramai pengguna dari berbagai lapisan masyarakat! Permudahkan urusan perniagaan anda dalam pelbagai aspek.
    Mudah idea -idea ini dapat membantu anda dalam perniagaan anda.

       Tak kira apa sahaja perniagaan yang anda jalankan, atau ingin mulakan, peluangnya adalah perniagaan   tersebut sedia mempunyai pesaing. Sering kali, pesaing yang ramai.
Oleh itu, bagaimana caranya untuk mendapat dan merebut pelanggan dikalangan pesaing anda?
Salah satunya adalah dengan menggunakan Internet untuk mendapat pelanggan tanpa had kepada apa sahaja perniagaan anda.
Secara offline, mungkin kita dapat berjumpa dengan 2-3 prospek perniagaan sahaja sehari. Namun, dengan adanya Internet, anda boleh “berjumpa” 200-300 atau 2000-3000 atau lebih sejari! Bayangkan sambutan pada perniagaan anda dengan penambahan prospek sebegini.
Apa yang anda perlukan sebagai permulaan adalah - akaun Facebook (mungkin anda sudah sedia punyai) dan juga Blog. Soalannya, blog atau Facebook adalah baik? Jawapannya…
  • Blog berfungsi sebagai platform promosi perniagaan anda oleh kerana enjin pencari seperti Google, Yahoo & MSN lebih cenderung menyenaraikan blog di hadapan enjin pencari secara percuma- tiada kos kepada anda!
  • Facebook pula berfungsi sebagai platform membina hubungan bersama prospek dan pelanggan anda. Membina hubungan adalah amat penting dalam membina jenama (seperti yang dikongsikan di FORMULA FACEBOOK)
Gabungan Blog + Facebook adalah senjata utama dalam mendapat pelanggan tanpahad untuk apa sahaja perniagaan anda- tak kira produk, perkhidmatan atau perniagaan sedia ada secara offline! Keduanya adalah baik.

No comments:

Post a Comment